Сертифікація вчителів початкових класів 2024: особливості та новації

Огляд нормативних документів

Протягом  січня проходила реєстрація вчителів, які виявили бажання взяти участь у сертифікації. Деякі педагоги вже добре знайомі з цією процедурою, а для деяких – це справжня новація. Однак щороку цей процес доповнюється нововведеннями та має певні особливості. Які зміни внесено у Положення про сертифікацію? У які терміни заплановано проведення трьох етапів зовнішнього оцінювання професійних компетентностей педагогів? Якими будуть тести для різних категорій вчителів? Пропонуємо огляд ключових нормативних документів, які допоможуть знайти відповіді на ці запитання та успішно підготуватись до сертифікації.

Відповідно до Положення про сертифікацію педагогічних працівників (далі – Положення) участь у зовнішньому оцінюванні може взяти педагогічний працівник, який на момент реєстрації працює на відповідній посаді за основним місцем роботи та має стаж педагогічної роботи не менше двох років.

Учитель має право на проходження сертифікації безоплатно один раз на три роки, а  педагогічний працівник, який не отримав сертифіката, має право на повторне проходження сертифікації не раніше, ніж через рік.

Неуспішне проходження педагогічним працівником сертифікації не впливає на результати його чергової (позачергової) атестації, продовження його роботи на відповідній посаді чи застосування до нього будь-яких заходів адміністративного впливу.

Графік проведення сертифікації

У 2024 році наказом Міністерства від 01.12.2023 №1464 визначено категорії педагогів, які можуть взяти участь у сертифікації, та їхню граничну кількість:

  • вчителі початкових класів – не більше 1500 осіб;

Наказом МОН від 10.01.2024 №20 затверджено графік проведення сертифікації педагогів, який містить такі ключові заходи:

1.Реєстрація педагогів усіх категорій, які виявили бажання взяти участь у сертифікації:

  • основний етап – 15 – 25 січня;
  • додатковий етап – 26-30 січня.

У випадку, якщо кількість сформованих бланків реєстраційних карток-заяв, досягла граничної кількості, реєстрація педагогічних працівників певної категорії достроково припиняється.

2.Розміщення на інформаційних сторінках учасників листів-викликів для участь у незалежному тестуванні вчителів:

    • початкової школи, української мови та літератури, математики – до 28.02.2024;

3.Проведення незалежного тестування професійних компетентностей вчителів:

    • початкових класів, математики, української мови та літератури – 09.03.2024;

4.Оголошення результатів тестування, розміщення інформації в кабінетах учасників інформації про допущення/недопущення до наступного етапу сертифікації вчителів:

    • початкової школи, української мови та літератури, математики – до 20.03.2024;

5.Передання Державній службі якості освіти  бази даних учасників сертифікації, які допущені до подальшої участі в сертифікації:

    • вчителів початкової школи, української мови та літератури, математики – до 01.04.2024;

6.Передача до УЦОЯО експертних висновків за результатами вивчення практичного досвіду:

  • вчителів початкової школи, української мови та літератури, математики – після 10.07.2024;

Детальніше:

Учні 4 класів з 2025 року проходитимуть ДПА за завданнями УЦОЯО

В Україні планують з 2025 року проводити державну підсумкову атестацію для 4 класів за матеріалами, розробленими Українським центром оцінювання якості освіти, які міститимуть тестову й усну частину.

Про це повідомила директор УЦОЯО Тетяна Вакуленко у студії Ukrinform TV, коментуючи питання оцінювань українських школярів.

За її словами, такі проміжні оцінювання заплановані відповідно до Стратегії освітніх оцінювань до 2030 року, що була розроблена ще в 2016 році.

Наразі Український центр оцінювання якості освіти працює над матеріалами для пілотного оцінювання четвертокласників у наступному році.

Детальніше 

Що робити, щоб учні виконували домашні завдання? Стратегії та підходи для мотивації учнів

Для багатьох вчителів домашнє завдання є ключовим компонентом навчального процесу, яке допомагає закріпити та поглибити знання учнів. Проте нерідко учні знаходять причини відкладати, або взагалі не виконувати домашні завдання. Як змінити цю ситуацію?

1. Зрозумійте мотивацію учнів
Перше, що вчитель повинен зрозуміти, це причини, через які учень не виконує завдання. Можливо, завдання занадто складне або занадто просте? Можливо, учень не бачить в ньому сенсу? Розмова на цю тему може виявити корінь проблеми.

2. Створіть систему винагород
Введення системи винагород може підвищити мотивацію учнів. Це може бути як матеріальна винагорода (наприклад, наклейки чи подарунки), так і нематеріальна (похвала, додатковий час на перерві).

3. Зробіть завдання цікавими
Намагайтеся робити завдання не просто формальною частиною навчання, а цікавим викликом. Залучіть учнів до процесу створення завдань, дайте їм можливість вибрати тему дослідження або форму презентації своєї роботи.
4. Інтерактивність та технології
Використовуйте сучасні технології для розробки завдань. Це можуть бути електронні платформи, додатки, ігри, які дозволять учням вивчати матеріал у груповому режимі, обговорювати його та виконувати завдання онлайн.

5. Надайте зворотний зв’язок
Завжди надавайте зворотний зв’язок про виконане завдання. Це допоможе учневі зрозуміти свої помилки і дізнатися, як їх можна виправити.

6. Будьте гнучкими
Важливо враховувати індивідуальні особливості кожного учня. Для деяких дітей може бути корисним мати більше часу на виконання завдання, інші можуть потребувати додаткової допомоги чи пояснень.

7. Встановіть зв’язок з батьками
Батьки можуть стати вашими союзниками у питанні виконання домашніх завдань. Повідомляйте їх про успіхи та проблеми їх дитини, просіть допомогти з організацією робочого місця чи контролем за виконанням завдань.

8. Змінюйте формати завдань
Варіюйте типи завдань: письмові роботи, презентації, проекти, есе. Такий підхід допоможе уникнути рутини та залучити до роботи різні групи учнів.

9. Навчіть учнів планувати свій час
Проведіть урок або майстер-клас, присвячений тому, як правильно розподіляти свій час, як не відкладати на потім важливі справи і як створити ефективний план роботи.

10. Підкресліть важливість самостійної роботи
Домашні завдання не лише допомагають закріпити матеріал, але й розвивають самостійність, відповідальність та навички самоорганізації. Наголошуйте на цих аспектах, коли пояснюєте учням важливість завдань.

Виконання домашніх завдань є важливою частиною навчального процесу, але для мотивації учнів необхідно використовувати комплексний підхід, який бере до уваги індивідуальні потреби кожного учня. Дотримуючись вищезазначених рекомендацій, ви зможете досягти більш високої віддачі від домашніх завдань та збільшити їхню ефективність.

За матеріалами сайту  AR Book

У жовтні стартує пілот моніторингу якості початкової освіти

З 9 до 31 жовтня 2023 року відбудеться пілотний етап третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти.

Про це повідомив Український центр оцінювання якості освіти.

Ознайомитися з оновленю програмою моніторингу можна за посиланням.

Проведення пілоту ЗЗМЯПО-2024 визначене наказами Міністерства освіти і науки України від 10.07.2023 №833 “Про затвердження Плану заходів із реалізації третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти у 2023 році” та від 26.09.2023 №1154 “Про проведення пілотного етапу третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти у 2023 році”.

За матеріалами сайту НУШ (nus.org.ua)

Підготовка до нового навчального року: методичний кейс

Лист Міністерства освіти і науки України від 28.08.2023 № № 1/12816-23 “Про проведення першого уроку”

Лист Міністерства освіти і науки України від 16.08.2023 № 1/12186-23 «Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти»

Лист Міністерства освіти і науки України від 14.08.2023 № 1/12038-23 «Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2023/2024 навчальному році»

Лист Міністерства освіти і науки України від 17.05.2023 року № 1/6990-23 «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2023/24 навчального року»

Постанова КМУ від 28.07.2023 № 782 Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні

Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання у початкових класах закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою

Корисні матеріали, які можуть стати в нагоді при підготовці до Першого уроку

Презентація “Техніки формувального оцінювання”

8 000 завдань для молодших школярів за програмою НУШ: корисні матеріали для батьків і педагогів

О.Полякова, С. Цибульська. Методичні поради педагогам початкової школи

Підготовка до пілоту моніторингу якості початкової освіти: у фокусі уваги природничо-наукова компетентність

В Українському центрі оцінювання якості освіти триває підготовка до проведення пілотного етапу третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти, який стартує вже восени. Основний етап ЗЗМЯПО відбудеться навесні 2024 року.

Під час пілоту перевірять інструментарій для оцінювання ще однієї компетентності випускників початкової школи: крім читацької та математичної, у фокус уваги потрапить також природничо-наукова компетентність.

За матеріалами сайту НУШ (nus.org.ua)

ЗАВЕРШУЄМО 2022/2023 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

Наказ МОН від 15.05.2023 № 563 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні”

Методичні рекомендації МОН: Зарахування до закладу освіти. Переведення на наступний рік навчання. Зарахування результатів навчання

Навчання й оцінювання дітей, які перебувають за кордоном

Про організацію та проведення заходів з питань безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу на час літніх канікул

Сім способів креативно завершити навчальний рік

Школам доручено готуватися до нового навчального року

МОН рекомендує інструментарій для оцінки готовності дитини до навчання в школі

Як вимірюватимуть мʼякі навички українських учнів та учениць восени цього року: велике інтервʼю з організаторами дослідження

Восени цього року Україна візьме участь у першому у світі масштабному опитуванні, частині дослідження соціально-емоційних навичок. Рівень сформованості цих навичок заміряють у 10-річних та 15-річних дітей у 15 країнах світу. Опитування проводить Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), яка організовує, зокрема, й PISA – дослідження, що вимірює читацьку, математичну та природничо-наукову грамотність 15-річних учнів та учениць. Та майбутнє дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН) дуже відрізняється від PISA – і предметом вимірювання, й інструментами, які для цього використовуватимуть. ДоСЕН дослідить 17 м’яких навичок, які згрупує у виміри, наприклад, широта кругозору учнівства, сумлінність, емоційна стабільність, здатність до співробітництва чи мотивація досягати цілей. Також дослідження аналізуватиме середовище та контекст, у якому перебуває учнівство. Для цього в опитуванні візьмуть участь як учні та учениці, так і батьківство, вчительство, та адміністрації закладів освіти.

За матеріалами сайту НУШ (nus.org.ua)

Міжнародний день рідної мови

Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирає мову.
Ліна Костенко

21 лютого у світі відзначається Міжнародний день рідної мови. Мова – це особливе явище в житті кожної людини. Український вчений, мовознавець І. Огієнко писав: «Мова – це наша національна ознака, в мові – наша культура, ступінь нашої свідомості… Мова – це форма нашого життя, життя культурного й національного, це форма національного організування. Мова – душа кожної національності, її святощі, її національний скарб… Звичайно, не сама по собі мова, а мова як певний орган культури, традиції. В мові – наша стара й нова культура, ознака нашого національного визнання!.. Мова – це не тільки простий символ розуміння, бо вона витворюється в певній культурі, в певній традиції. В такому разі мова – це найясніший вираз нашої психіки, це найперша сторожа нашого психічного я». Вивчаймо, плекаймо рідну мову, говорімо українською.

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»
Вікіпедія: Міжнародний день рідної мови
Кравчук Л. Щоб звучало рідне слово, щоб звучала рідна мова
Українська як код нації: чому дітям варто говорити рідною мовою
ТОП-10 цікавих фактів про українську мову
Як перейти на українську в побуті: 10 порад
Українська мова – рідна наша мова. Говори українською правильно!

АТЕСТАЦІЯ ПЕДАГОГІВ

Нормативні документи
Закон України «Про освіту» (ст. 50)

Закон України «Про повну загальну середню освіту» (ст.48)

Закон України «Про дошкільну освіту» (ст.32)

Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ (ст. 13) 

Лист МОН України № 1/12392-22 від 21.10.22 року «Про атестацію та підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти у період воєнного стану в Україні»

Постанова Кабінету Міністрів України  № 1109 від 23.12.2015 «Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників» (зі змінами)

Постанова Кабінету Міністрів України  № 800 від 21.08.2019  «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» (зі змінами).

Лист МОН України №1-3454-22 від 15.03.2022 «Про перенесення атестації педагогічних працівників у 2022 році 

Поради фахівців
Атестація вчителів: що врахувати