Використання в дошкільному закладі самоката як засобу розвитку фізичної сили і витривалості дитини

0687Повноваженням дошкільного навчального закладу є створення безпечних та нешкідливих умов для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я дітей [1]. Зміст освітньої лінії «Особистість дитини» Базового компонентна дошкільної освіти передбачає формування у дітей основних фізичних якостей (сила, швидкість, витривалість, спритність, гнучкість), рухових умінь, а освітньої лінії «Гра дитини» – формування інтересу до пізнання довкілля та розвиток базових якостей особистості [2].

Ефективним засобом виховання витривалості (міцності, стійкості), спритності (швидкості, вправності в діях), розвитку фізичної сили та базових якостей особистості (самостійності, безпечності, відповідальності, спостережливості) у дитини дошкільного віку, формування у неї інтересу до пізнання довкілля вважаємо самокат. Чинні програми виховання і розвитку дітей дошкільного віку рекомендують використовувати цей індивідуальний транспортний засіб в дошкільному навчальному закладі в старшій групі.

Проведені спостереження свідчать, що оволодіння навичкою катання на самокаті (спорт ролер), особливо в місті, не представляє особливих зусиль для дітей і молодшого, навіть раннього віку. Вихованці молодших вікових груп (особливо хлопчики) досить швидко опановують техніку даного виду вправ спортивного характеру. За результатами проведеного моніторингу в місті Києві серед педагогів груп раннього віку та батьків їхніх вихованців можна впевнено зробити висновок: навчати дітей катанню на самокаті можна розпочинати вже з 2-2,5 років. А застосування цього першого дитячого екстремального виду транспорту буде ефективним за умов регламентації фізичних навантажень відповідно віку дитини, якісно укладених бетонних чи асфальтованих доріжок, правильно підібраним спортивному інвентарю та предметам захисту.

Сучасний самокат – це продукт міжвидової гібридизації класичної бігової машини К. Ф. Дреза – самоката (від нього взята конструктивна схема), скейта (опорна платформа) і роликових ковзанів (поліуретанові ролики чи гумові колеса). Самокат – дитяча іграшка для катання на роликах або колесах, яку рухають відштовхуванням ноги [3].

В якому віці може з’явитися у дитини така іграшка як самокат, вирішує, зазвичай, родина. Проте досить часто перед дверима груп раннього віку зустрічаємо серед колясок і триколісний самокат. На нашу думку, самокат повинен бути у кожної дитини, задля забезпечення неймовірної вдячності і щасливого личка з дитячою щирою радістю на ньому. Принаймні, якщо у родини немає можливості придбати таку іграшку, то в проекті Типового переліку фізкультурного обладнання, спортивного спорядження та інвентарю для використання в дошкільних навчальних закладах, запропонованого МОН України в 2012 році, передбачено мати самокати у кількості п’ять одиниць, а відповідно і організовувати роботу щодо вправляння дітей катанню на самокаті.

В ході ряду проведених досліджень фахівцями доведено, що їзда на самокаті дуже корисна для підтримки фізичної форми. У процесі катання задіються набагато більше м’язів, ніж при їзді, наприклад, на велосипеді. Наголосимо на практичному значенні цього найпростішого транспортного засобу сучасного світу – допомога дітям впоратися з такою проблемою як морська хвороба (у дитини зменшуються неприємні відчуття під час поїздок в автомобілі); окрім того, навчаючи дітей їзди на самокаті, звертається увага і на розвиток в них орієнтування в просторі, виховання уваги, дисциплінованості, знайомство з правилами вуличного руху (пояснити, як їх дотримуватися під час перебування на вулиці), і врешті, трудових навичок по догляду за власною іграшкою.

Наразі фірми виробники дитячого транспорту з метою поступового навчання дітей їзді на самокаті і більшої безпеки під час такої їзди, пропонують дитячі триколісні самокати, які набагато більш зручніші і стійкіші звичайних. Самокат підбирають за зростом дитини, яка повинна стояти на платформі самоката рівно, не згинаючи тулуба, руки, трохи зігнуті в ліктях, тримають кермо.

Пересування на самокаті відбувається наступним чином. Дитина стає однією ногою на платформу самоката, а інший відштовхується від землі. Після кількох енергійних поштовхів нога також ставиться на платформу і дитина їде на самокаті по інерції. Всі рухи ногою повторюються в такому ж порядку. Вихователь допомагає дошкільнику опанувати їзду на самокаті, підтримуючи самокат за кермо. Поступово кермо відпускається, і дитина самостійно проїжджає невелику відстань у прямому напрямку. Коли дитина оволодіють техніку руху в прямому напрямку, вихователь вчить її виконувати повороти спочатку з підтримкою за кермо, а потім самостійно.

Під час катання на самокаті потрібно стежити, щоб діти енергійно відштовхувалися від землі лівою і правою ногами. Наприклад, проїжджаючи по доріжці в одну сторону, вони повинні відштовхуватися правою ногою, в зворотному напрямку – лівою. В такому випадку фізичне навантаження на ноги буде розподілятися рівномірно. Після оволодіння технікою їзди на самокаті дітям пропонують катання з проїздом в «ворота» (кубики на відстані 1 м) або «змійкою» між кубиками (булавами) які розставлені на одній лінії на відстані 1,5-2 м один від одного. Тривалість катання кожної дитини в межах 10-12 хв. Катаються дошкільнята на самокаті по черзі.

Отже, навчаючи дитину катанню на самокаті, в першу чергу, дорослі повинні керуватися такими принципами, як безпека, практичність, вибір засобу за функціональними характеристиками, що відповідали б віку малюка.

Література

1. Про дошкільну освіту. Закон України (2001) [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2628-14 – Назва з екрана.
2. Базовий компонент дошкільної освіти (2012) [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/basic1/ – Назва з екрана.
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод., допов. та СD) / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2007. – 1736 с. : іл.

Підготувала Людмила Меленець, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри методики та психології дошкільної і початкової освіти

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *


*